Google Search Console – dlaczego warto dbać o poprawność mapy strony?
Dawno nie było nic o Google i indeksowaniu stron, więc postanowiłem podzielić się przypadkiem z „własnego podwórka”. Przypadek pokazuje, jak ważne jest dbanie o poprawność danych wprowadzonych do narzędzi Google, by te poprawnie indeksowały nasze strony, mapy stron – mówiąc ogólnie – dane.
Dawno nie było nic o Google i indeksowaniu stron, więc postanowiłem podzielić się przypadkiem z „własnego podwórka”. Przypadek pokazuje, jak ważne jest dbanie o poprawność danych wprowadzonych do narzędzi Google, by te poprawnie indeksowały nasze strony, mapy stron – mówiąc ogólnie – dane.

Mapa witryny w Search Console
Tworząc stronę i dodając do niej aktualności należy stworzyć mapę witryny oraz jeśli to konieczne kanał RSS. Jak utworzyć mapę odsyłam do poradników (jest mnóstwo). Tutaj skupię się na własnym przykładzie.
Opis błędu

Od jakiegoś czasu zauważyłem duży spadek zaindeksowanych URL-i serwowanych przez moją mapę. Drugie tyle czasu głowiłem się, dlaczego jest tak duża dysproporcja w liczbie zgłoszonych i zaindeksowanych adresów. Sprawdzałem poprawność skryptów generujących ową mapę i wszystko zdawało się poprawnie, jeśli chodzi o składnię.
Rozwiązanie – mój błąd
Na rozwiązanie tego problemu wpadłem całkiem przypadkiem. Przypomniałem sobie, że jakiś czas temu moja strona działa pod adresem z HTTPS. Idąc dalej, nie zaktualizowałem mapy witryny, a w niej linków, które do tej pory prowadziły do strony HTTP. Problem naprawiłem w piątek, a w poniedziałek moim oczom ukazał się następujący widok:

Podsumowanie
Jak widać na powyższym przykładzie, warto zadbać o poprawność danych mapy witryny nie tylko pod względem składni.
Przeczytaj także

Na komórki – nowy standard Google już w Polsce
Jakiś czas temu pisałem na temat testów ikonki mobilnej w wynikach wyszukiwania Google. Co prawda do dzisiaj nie we wszystkich przeglądarkach wyświetla się owa ikonka (moja), jednak swoją funkcję spełnia – urządzenia mobilne radzą sobie i działa jak należy. Od jakiegoś czasu (kilka tygodni) można podziwiać nie ikonę oznaczającą mobilność strony, ale po prostu komunikat przy opisie „Na komórki”.

Testy ikony mobilnej w Google
Google znowu testuje – naturalnie w USA. Mianowicie chodzi o oznaczanie mobilnych stron w wynikach wyszukiwania odpowiednią ikoną. Nie jest to nowy test, bo już kiedyś (w sierpniu 2012) testowano takie rozwiązanie, jednak z jakichś powodów nie wdrożono tego na szeroką skalę.