Modernizacja Strony Internetowej
Trudno dziś wyobrazić sobie jakąkolwiek skuteczną firmę bez strony internetowej. Nawet dla organizacji, które nie działają w obszarze handlu w internecie (e-commerce), własna witryna w Internecie jest zwykle kluczowym ogniwem biznesu – reprezentuje markę, pozyskuje klientów, pozwala lepiej poznać produkty i ich zalety. Zdarza się jednak, że firma posiada stronę, która nie jest w stanie w pełni realizować tych celów. W takich sytuacjach przeprowadza się modernizację istniejącej witryny. Zwykle jest to proces dość złożony, ale przy odpowiednim podejściu gwarantuje uzyskanie odpowiednich efektów w krótkim czasie.
Hasło „modernizacja strony internetowej” może być odbierane nieco opacznie. W takich projektach zwykle nie chodzi bowiem o samo przejście na nowoczesne narzędzia i najnowsze technologie. Celem jest zwiększenie wygody obsługi – tak po stronie użytkownika, jak i pracowników firmy oraz zagwarantowanie zwiększenia skuteczności realizacji celów biznesowych. Dopiero to wymaga podłączenia dodatkowych narzędzi i zazwyczaj także skorzystania z nowszych rozwiązań niż te, z których strona korzysta obecnie.
Profesjonalny audyt
Stworzenie nowej odsłony witryny internetowej warto powierzyć firmie zewnętrznej. Zwykle dysponuje ona większym doświadczeniem i kompetencjami niż zespół, pracujący w danej firmie. Pozwala to na sprawniejszą realizację prac. Te warto zacząć od wykonania audytu aktualnej strony firmy. Pracownicy mogą nie zauważać pewnych oczywistych wad stosowanych od lat rozwiązań, bo do nich przywykli lub nie zdają sobie sprawy z tego, że są na rynku narzędzia, które realizują określone działania szybciej, sprawniej i bardziej efektywnie. Doświadczona firma zewnętrzna nie tylko dysponuje większym rozeznaniem w technikaliach, ale także potrafi ocenić jakość strony bardziej obiektywnie.
Audyt powinien rozpocząć się od zbadania potrzeb firmy – ustalenia, kto zarządza treścią, kto ze strony korzysta i w jaki sposób (dział handlowy używa przecież innych zasobów niż np. HR lub dział marketingu) oraz czy są w tym obszarze jakieś kwestie do poprawy (szybkość działania, kompatybilność narzędzi, UX, UI, etc.).
Brief na dobry początek
Przed rozpoczęciem prac, agencja wspólnie z firmą zlecającą powinny opracować treść briefu. Ten dokument zawiera spis wszystkich istotnych danych wejściowych (m.in. opis grupy docelowej strony, strukturę podstron, etc.) i oczekiwań wobec finalnego projektu. Istnienie takiego materiału ułatwia późniejszą pracę i ocenę jej rezultatów. Pomaga także w testowaniu określonych rozwiązań – jeśli wiadomo od razu, jakie kryteria miały spełniać, łatwiej jest zadecydować, czy cel został osiągnięty. Brief pomaga także uporządkować pracę, np. poprzez ograniczenie dopływu nowych pomysłów i koncepcji już po rozpoczęciu projektowania. Gwarantuje to także liniowy postęp w realizacji zlecenia, bez rozpraszania się i “rozdrabniania” w trakcie.
Mechanika: klucz do sukcesu
Modernizacja strony internetowej musi rozpocząć się od omówienia kwestii funkcjonowania nowej witryny. Dane z audytu oraz briefu powinny być potraktowane jako wytyczne w tworzeniu nowych rozwiązań. W razie potrzeby, agencja może utworzyć i przedstawić firmie do zaakceptowania dokładne schematy docelowego przepływu danych na samej stronie oraz z niej na zewnątrz oraz w kierunku odwrotnym. Dotyczy to w szczególności np. działania formularzy, dodatkowych skryptów, ankiet oraz wtyczek innego oprogramowania (systemów reklamowych, CRM, itd.). Analogicznie, jeśli strona ma mieć rozbudowany backend (zaplecze, czyli narzędzia do pracy dla pracowników firmy, niewidoczne dla zwykłych użytkowników), sposób jego funkcjonowania powinien zostać precyzyjnie zaplanowany. Dopiero w momencie, kiedy te kwestie zostaną ustalone, mogą rozpocząć się właściwe prace modernizacyjne.
Dobór narzędzi
Profesjonalna modernizacja strony internetowej zwykle zakłada korzystanie z wtyczek i oprogramowania innych twórców. Jeśli ustalone są dokładne cele i planowane przepływy obiegu danych, agencja nie powinna mieć problemu z doborem odpowiednich narzędzi. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ częstym błędem firm jest instalowanie na swoich witrynach kolejnych wtyczek i aplikacji, które zwykle prędzej lub później zakłócają wzajemnie swoje działanie, spowalniają działanie strony lub wywołują szereg innych problemów w działaniu. Agencje nie tylko posiadają w tej kwestii większe doświadczenie, ale także znają w praktyce sposoby integracji różnych rozwiązań, mając sprawdzone kombinacje różnego rodzaju oprogramowania.
Kluczową kwestią jest także decyzja firmy, czy chce korzystać z gotowych rozwiązań, czy ewentualnie pokusi się o napisanie oprogramowania dedykowanego, stworzonego od zera do realizacji własnych potrzeb. To drugie rozwiązanie jest dużo bardziej czasochłonne i kosztowne, ale gwarantuje, że zmodernizowana strona internetowa bezszwowo będzie integrować się ze stosowanymi wewnątrz firmy procedurami, rozwiązaniami i innymi narzędziami. Korzystanie z “gotowców” jest szybkie i często bardzo tanie; dodatkowym atutem bywa także to, że niektóre rozwiązania są bardzo popularne i w przypadku jakichkolwiek problemów czy np. szukania inspiracji można liczyć na rozbudowaną społeczność użytkowników.
O wyborze pomiędzy obiema drogami powinny decydować kwestie budżetowe oraz zbieżność z celami, wyznaczonymi w briefie czy specyfikacji. Jeśli można wszystkie te kwestie pogodzić przy użyciu tanich, sprawdzonych, ogólnodostępnych narzędzi, to oczywiście nie ma najmniejszego powodu, by przepłacać. Sytuacja komplikuje się wtedy, kiedy modernizacja strony internetowej jest szerszym projektem marketingowym, wykraczającym poza samo kodowanie nowej witryny. Zdarza się przecież, że takie prace podejmuje się przy zmianie identyfikacji wizualnej, przejściu na nowy system CRM lub ERP, czy innych poważnych kontekstach biznesowych. Wówczas lista wymagań technicznych jest o wiele dłuższa, a ich spełnienie o wiele bardziej istotne dla powodzenia całego projektu.
Silnik to nie wszystko
To, w jaki sposób będzie działała zoptymalizowana i zmodernizowana strona internetowa, użytkowników (klientów) zazwyczaj interesuje w mniejszym stopniu niż to, jak wygląda i jakich wrażeń im dostarcza. Oprawa graficzna, animacje, video i przemyślany layout to kluczowe, z punktu widzenia odbiorcy, elementy udanego wdrożenia. Zmodernizowana strona internetowa to także, a może przede wszystkim, usprawniony UX/UI oraz storytelling. Współczesny klient oczekuje od nowoczesnych witryn internetowych nie tylko szybkiego działania i intuicyjnego interfejsu, ale także rozrywki, niestandardowych rozwiązań i wciągającej narracji. Wymaga to od agencji zaangażowania zespołu osób o uzdolnieniach artystycznych – copywriterów, grafików czy animatorów 2D/3D. Istotne dla ich pracy byłoby uzyskanie dokumentu, przedstawiającego tzw. Customer Journey, czyli podróż klienta po serwisie – ustalenie, w jakiej kolejności ma zdobywać informacje i jakie interakcje ma podejmować ze stroną, aby np. wypełnić formularz, kupić produkt, itd.
Wyniki: liczby nie kłamią
Modernizacja strony internetowej nie kończy się w momencie opublikowania w Internecie nowej wersji witryny. Wtedy zaczyna się najważniejszy etap, tj. porównanie wyników z założeniami briefu i specyfikacji technicznej. Warto także wtedy przeprowadzić testy szybkości działania strony, siły optymalizacji pod pozycjonowanie, itd. Każdy wskaźnik, który da się wyrazić liczbami, jest cenny – zarówno jako ocena pracy agencji, jak i probierz danych, mówiących o tym, czy dany element wdrożenia nie powinien zostać poprawiony. Dobrym uzupełnieniem takich testów są także tzw. Heatmapy, tzn. analiza obszarów strony, koncentrujących wzrok użytkowników lub przyciągająca kursor myszki. Pozwala to zrozumieć, czy użytkownicy korzystają ze strony w sposób zgodny z założeniami twórców. Choć raport z takiego testu może wyglądać niepozornie, jest to jeden z najważniejszych elementów oceny, ponieważ konfrontuje wizję i umiejętności twórców nowej strony z ich grupą docelową.
Witryna internetowa to dziś najczęściej główny punkt styku marki z jej grupą docelową. Musi zatem działać i wyglądać perfekcyjnie. Żadnej firmy, niezależnie od wielkości, nie stać na kompromisy w tej kwestii. Decydując się na modernizację strony internetowej, warto zatem postawić na doświadczoną agencję oraz drobiazgowy, kompleksowy plan wdrożenia.